Kada slušamo izjave pozicije-stranke Trojke u Kantonu Sarajevo, stječemo utisak da situacija nikad nije bila bolja. Kao dokaz toj tvrdnji prezentuju se podaci o razvijenosti Kantona, bez da se vrši uporedna analiza sa prethodnim godinama. Činjenica koja se koristi jeste ta da je Kanton Sarajevo po razvijenosti prvi u FBIH. Ta činjenica, a što se zanemaruje, je ista i za prethodne godine tako da se i Vlade prije aktuelne Vlade KS mogu pohvaliti tim istim podatkom. Da li je puno bolje u Kantonu Sarajevo, zaključit ćemo nakon uporedne analize 2019. godine sa posljednjim objavljenim podacima za 2023. godinu (javno dostupno na Internetu) i drugim podacima.
Nivo razvijenosti Kantona Sarajevo, indeks za 2019. godinu iznosio je 2,03.
Nivo razvijenosti Kantona Sarajevo, index za 2023. godinu (zadnji objavljeni podatak) iznosio je 1,99.
Ujedno, indeks nivoa razvijenosti za 2018. godinu iznosio je 2,03, tako da je indeks razvijenosti Kantona za 2023. godinu najlošiji podatak u zadnjih 5 godina.
Prihod od poreza na dohodak za 2019. godinu iznosio je 3,19.
Prihod od poreza na dohodak za 2023. godinu iznosio je 2,82.
Učešće starog stanovništva za 2019. godinu iznosio je 0,79.
Učešće starog stanovništva za 2023. godinu iznosio je 0,90.
Broj zaposlenih 2019. godine u Kantonu Sarajevo iznosio je 152.394, a za 2023. godinu iznosio je 159.000.
Broj zaposlenih sa 31.05.2025. godine, prema ažurnijim podacima, u Kantonu Sarajevo iznosio je 149.919.
Pokrivenost uvoza izvozom 2019. godine u Kantonu Sarajevo iznosila je 28%, dok je za 2023. godinu taj procenat iznosio 26%.
Ukupan dug Kantona Sarajevo na dan 31.12.2019. godine iznosio je 191 miliona KM.
Procijenjeni ukupan dug Kantona Sarajevo na dan 31.12.2025. godine iznosi 900 miliona KM.
Po nivou razvijenosti Kanton Sarajevo je 2019. godine bio na prvom mjestu i ovo mjesto zadržao je i po posljednjim objavljenim podacima za 2023. godinu. Prvo mjesto zadržat će i 2024. godine.
Međutim, indeks za 2023. godinu iznosio je 1,99 i isti je manji od ostvarenog u 2019. godini, kada je iznosio 2,03.
Broj zaposlenih u 2023. godini je nešto veći nego 2019. godine, ali 2025. godine dolazi do pada zaposlenih osoba za cca 10.000. Istovremeno, Kanton Sarajevo postaje Kanton starijih osoba.
Ono što je nepromijenjeno je to da je po razvijenosti Kanton Sarajevo za sve ove godine prvi u FBiH. Ovom podatku najviše doprinosi indeks poreza na dohodak, jer su u KS smještene institucije kantona, FBiH i BiH, gdje je prosjek plaća veći u odnosu na kantone gdje su prosjeci plaća manji, s obzirom na to da su u istim proizvodne djelatnosti više zastupljene.
Istovremeno, Kanton Sarajevo je iznos kredita (domaćih i stranih) povećao za više od 4 puta u posljednjih 6 godina.
Kanton Sarajevo dostiže zakonski maksimum mogućeg kreditnog zaduženja, a efekti takvih zaduženja nisu toliko vidljivi na terenu (jedino efektno i vidljivo su tramvaji, trolejbusi i obnova pruge).
Iz svih datih podataka može se zaključiti da je 2019. godina bila uspješnija od 2023. godine, tako da nije jasno na čemu se temelji “tvrdnja” da je situacija u Kantonu Sarajevo bolja nego prije.
Prezentovani podaci su zvanični podaci zavoda i isti se mogu gledati i tumačiti samo na jedan način, a to je da Kanton Sarajevo izgubio ritam koji je dostigao 2019. godine, odnosno još uvijek pokušava da dostigne te vrijednosti. Ni novi podaci za 2024. godinu sigurno neće dostići iznose iz 2019. godinu, tako da još uvijek nemamo pokazatelje boljeg od onog što smo imali.
Na kraju, ako uzmemo porodiljske naknade, čime se hvali pozicija, situacija jeste bolja, ali ta mjera čini samo dio života svih nas, a gore dati podaci čine spektar ekonomskih pokazatelja koji govore potpuno suprotno.