Objavljujemo Zakon o VSTS-u koji je predložila vlast RS: Predviđeno rušenje državnog pravosuđa

NSRS-1-

Na sjednici Narodne skupštine RS danas će biti razmatran prijedlog zakona o VTV Republike Srpske. Ovim zakonom vlasti RS ruše pravosudne institucije BiH. U nastavku u cjelosti objavljujemo predloženi zakon.

 

Član 1.

 

(1) Ovim zakonom osniva se Visoki sudski i tužilački savjet Republike Srpske i uređuje njegov rad, organizacija, nadležnosti, ovlaštenja, uslovi i mandat za vršenje sudijske i tužilačke funkcije, imenovanje i premještaj sudija i javnih tužilaca, privremeno upućivanje sudija i javnih tužilaca, ocjenjivanje sudija i javnih tužilaca, disciplinska odgovornost sudija i javnih tužilaca, privremeno udaljenje sudija i javnih tužilaca od vršenja dužnosti, nespojivost dužnosti sudija i javnih tužilaca sa drugim funkcijama, prestanak mandata sudija i javnih tužilaca i druga pitanja u vezi sa radom Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Republike Srpske.

(2) Ukoliko nije drugačije navedeno, odredbe u ovom zakonu koje se odnose na  sudije i javne tužioce tumačiće se tako da uključuju i predsjednike sudova, glavne javne tužioce i zamjenike glavnih javnih tužilaca.

 

Finansiranje Savjeta

Član 2.

 

Visoki sudski i tužilački savjet Republike Srpske (u daljem tekstu: Savjet) se finansira iz budžeta Republike Srpske i donatorskih sredstava.

 

Nezavisni i samostalni organ

Član 3.

 

(1) Savjet je samostalan i nezavisan organ u Republici Srpskoj, koji se sastoji od Sudskog i Tužilačkog odjeljenja, i ima svojstvo pravnog lica.

(2) Savjet ima zadatak da osigura nezavisno, nepristrasno, efikasno i profesionalno pravosuđe, kako je  propisano u  članu 49. ovog zakona.

(3) Sjedište Savjeta je u Banjoj Luci.

(4) Odgovarajuće prostorije, opremu i godišnji budžet za rad Savjeta obezbijediće  Vlada Republike Srpske.

 

GLAVA II

ČLANOVI SAVJETA I POSTUPAK NJIHOVOG IZBORA

 

Članstvo

Član 4.

 

(1) Savjet ima 13 članova.

(2) Četiri člana Savjeta bira se iz reda sudija, i to:

1) jedan sudija Vrhovnog suda Republike Srpske, kojeg biraju sudije Vrhovnog suda Republike Srpske,

2) jedan sudija okružnog suda iz Republike Srpske, kojeg biraju sudije okružnih sudova,

3) jedan sudija Višeg privrednog suda ili okružnog privrednog suda iz Republike Srpske, kojeg biraju sudije Višeg privrednog suda i sudije okružnih privrednih sudova,

4) jedan sudija osnovnog suda iz Republike Srpske, kojeg biraju sudije osnovnih sudova.

(3) Četiri člana Savjeta bira se iz reda tužilaca, i to:

1) dva republička javna tužioca (u daljem tekstu: tužilac) Republičkog javnog tužilaštva Republike Srpske, kojeg biraju tužioci Republičkog javnog tužilaštva Republike Srpske,

2) dva tužioca okružnih javnih  tužilaštava iz Republike Srpske, kojeg biraju tužioci okružnih javnih tužilaštava.

(4) Članovi Savjeta su tri istaknuta pravnika, koje bira Narodna skupština Republike Srpske.

(5) Član Savjeta je predstavnik Advokatske komore Republike Srpske, kojeg bira Advokatska komora Republike Srpske.

(6) Član Savjeta je ministar pravde u Vladi Republike Srpske, kao član po položaju.

(7) U Savjetu, po pravilu, konstitutivni narodi i ostali će biti proporcionalno zastupljeni.

(8) Članovi Savjeta su lica visokih moralnih kvaliteta i profesionalne nepristrasnosti, poznata po djelotvornosti, stručnosti i profesionalnoj nepristrasnosti.

(9) Članovi Savjeta izabrani u skladu sa st. 4. i 5. ovog člana treba da imaju stručne kvalifikacije i iskustvo relevantno za rad Savjeta.

 

Pravila o sastavu Savjeta

Član 5.

 

(1) Za člana Savjeta iz člana 4. stav 4. ovog zakona ne može biti izabrano lice koje obavlja pravosudnu funkciju, članovi Vlade i lice koje je izvršni organ vlasti u jedinicama lokalne samouprave, niti lice koje obavlja javno izabranu funkciju u zakonodavnom organu na bilo kojem nivou, niti advokatsku djelatnost.

(2) Iz jednog okružnog tužilaštva može biti izabran jedan člana Savjeta.

 

Postupak izbora

Član 6.

 

(1) Postupak kandidovanja i izbora članova Savjeta iz člana 4. st. 2. i 3. ovog zakona sprovodi se u skladu sa ovim zakonom i Pravilnikom o postupku kandidovanja i izbora koji donosi Savjet.

(2) Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, Pravilnik o postupku kandidovanja i izbora prvih članova Savjeta donosi ministar pravde (u daljem tekstu: ministar).

 

Javni poziv za izbor

Član 7.

 

(1) Savjet, najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata članova Savjeta, na svojoj internet stranici, objavljuje javni poziv za podnošenje kandidature za članove Savjeta.

(2) Obavještenje o objavljenom javnom pozivu dostavlja se organima nadležnim za organizaciju izbora, kao i organima iz člana 4. stav 4. ovog zakona, odmah po njegovom objavljivanju.

 

Odluka o kriterijumima

Član 8.

 

Savjet će prije objavljivanja javnog poziva utvrditi kriterijume i pravila u pogledu polne i nacionalne zastupljenosti za članove Savjeta, u skladu sa članom 4. stav 7. ovog zakona i Pravilnikom iz člana 6. stav 1. ovog zakona.

 

Rok za podnošenje prijave za člana Savjeta iz reda sudija i tužilaca

Član 9.

 

(1) Kandidat za člana Savjeta prijavu podnosi u roku od osam dana od dana objavljivanja javnog poziva na internet stranici Savjeta.

(2) Prijava se podnosi predsjedniku suda, odnosno glavnom tužiocu tužilaštva u kojem  kandidat obavlja funkciju, koji prijavu prosljeđuje predsjedniku suda, odnosno glavnom tužiocu nadležnom za organizaciju izbora.

 

Organizacija izbora članova Savjeta iz pravosuđa

Član 10.

 

(1) Izbor članova Savjeta iz reda sudija organizuje predsjednik Vrhovnog suda Republike Srpske za izbor članova Savjeta iz člana 4. stav 2. t. 1), 2), 3) i 4) ovog zakona.

(2) Izbor članova Savjeta iz reda tužilaca organizuje glavni tužilac Republičkog javnog tužilaštva Republike Srpske (u daljem tekstu: Republičko tužilaštvo) za izbor članova iz člana 4. stav 3. t. 1) i 2) ovog zakona.

 

Izbor članova Savjeta iz pravosuđa

Član 11.

 

(1) Izbori se sprovode u sudovima i tužilaštvima na dan koji odredi Savjet, a najkasnije 45 dana od dana objavljivanja javnog poziva.

(2) Obavještenje o datumu održavanja izbora se objavljuje na internet stranici Savjeta, te se dostavlja sudijama i tužiocima elektronskom poštom, najmanje deset dana prije održavanja izbora.

(3) Za sprovođenje izbora formiraju se izborni organi u skladu sa Pravilnikom iz člana 6. ovog zakona.

(4) Pravo glasa na izborima imaju sve sudije i svi tužioci, u skladu sa članom 4. st. 2. i 3. ovog zakona.

(5) Izbor se sprovodi tajnim glasanjem putem glasačkih listića, na osnovu prethodno formiranih lista kandidata.

(6) Savjet može uvesti elektronski sistem glasanja ukoliko su ispunjene pretpostavke u pogledu tajnosti izbora i kontrole ispravnosti izbornog procesa.

 

Rezultat izbora članova Savjeta iz pravosuđa

Član 12.

 

(1) Izabranim se smatra onaj kandidat koji je dobio najveći broj glasova.

(2) Kod izbora članova Savjeta iz reda Republičkog javnog tužilaštva i okružnih javnih tužilaštava (u daljem tekstu: okružna tužilaštava) izabranim se smatraju dva kandidata sa liste kandidata koja su dobila najveći broj glasova. Ukoliko su oba najbolje rangirana kandidata iz okružnih javnih tužilaštava tužioci istog tužilaštva izabranim se smatraju prvorangirani kandidat i sljedeći najbolji plasirani kandidat koji nije tužilac istog tužilaštva kao prvorangirani kandidat.

(3) Ukoliko su dva prvorangirana kandidata dobila isti broj glasova, izabranim se smatra onaj kandidat koji ima više godina radnog iskustva na poziciji sudije, odnosno tužioca.

(4) U slučaju da se na javni poziv za izbor za člana Savjeta kandiduje jedan kandidat, odnosno dva kandidata u slučaju izbora člana Savjeta u ime Republičkog javnog tužilaštva i okružnih tužilaštava, ponoviće se javni poziv.

(5) U slučaju da se na ponovljeni javni poziv za izbor za člana Savjeta ponovo kandiduje jedan kandidat, odnosno dva kandidata u slučaju izbora člana Savjeta u ime Republičkog javnog tužilaštva i okružnih tužilaštava, taj kandidat, odnosno kandidati, smatraće se izabranim bez sprovođenja izbora.

 

Izbor ostalih članova Savjeta

Član 13.

 

(1) Predlaganje i postupak izbora članova Savjeta iz člana 4. st. 4. i 5. sprovodi se u skladu sa ovim zakonom i aktima organa i službi nadležnih za predlaganje i izbor.

(2) Za člana Savjeta ne može biti birano lice koje je osuđeno za krivično djelo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest mjeseci ili za krivično djelo koje ga čini nepodobnim za obavljanje poslova Savjeta.

 

Obavještavanje o izvršenom izboru

Član 14.

 

(1) Predsjednik suda, odnosno glavni tužilac odgovoran za sprovođenje izbora obavještava Savjet o izvršenom izboru najkasnije osam dana od dana održavanja izbora.

(2) Uz obavještenje o izabranom članu Savjeta dostavlja se detaljan izvještaj o sprovedenim izborima.

(3) Organi nadležni za izbor člana Savjeta u skladu sa odredbama član 4. st. 4. i 5. obavijestiće Savjet o izvršenom izboru najkasnije 60 dana od dana dostavljanja poziva za izbor.

 

Poništavanje izbora

Član 15.

 

(1) Svaki kandidat, kao svaki i sudija i tužilac koji učestvuje u glasanju, ima pravo podnijeti prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja i izbora člana Savjeta.

(2) Pravilnikom iz člana 6. ovog zakona propisaće se šta se smatra nepravilnostima u smislu stava 1. ovog člana.

(3) Prigovor se podnosi predsjedniku suda, odnosno glavnom tužiocu koji je odgovoran za organizaciju izbora.

(4) Prigovor i pismeno izjašnjenje uz prigovor, predsjednik suda, odnosno glavni tužilac odgovoran za organizaciju izbora dostavlja Savjetu bez odlaganja.

(5) Postupajući po prigovoru ili na zahtjev predsjednika suda, odnosno glavnog tužioca koji je odgovoran za organizaciju izbora, Savjet može poništiti izbore i objaviti novi javni poziv.

(6) Savjet će po službenoj dužnosti poništiti izbor člana Savjeta u slučaju da u postupku izbora nije poštovana odluka Savjeta iz člana 8. ovog zakona, ili ako na osnovu dostavljenog izvještaja iz člana 14. stav 2. utvrdi da je, u postupku kandidovanja i izbora članova Savjeta, bilo nepravilnosti koje su mogle uticati na rezultat izbora.

 

 

Skraćeni rokovi

Član 16.

 

U slučaju ponavljanja izbora, te u postupku zamjene člana Savjeta, Savjet može utvrditi kraće rokove za prijavu kandidata i sprovođenje izbora od rokova propisanih ovim zakonom.

 

Postupak zamjene člana Savjeta

Član 17.

 

(1) Ako članu Savjeta mandat prestane prije isteka vremena na koje je izabran, Savjet bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana, objavljuje javni poziv, a organu nadležnom za izbor dostavlja obavještenje o potrebi zamjene člana Savjeta.

(2) Ako nije drugačije propisano, na postupak zamjene člana Savjeta primjenjuju se odredbe o izboru člana Savjeta.

 

GLAVA III

MANDAT ČLANOVA SAVJETA

 

Mandat članova Savjeta

Član 18.

 

(1) Članovi Savjeta, osim člana po položaju, imaju mandat od četiri godine i ne mogu biti ponovo izabrani na uzastopni mandat.

(2) Lice može biti ponovo izabrano za člana Savjeta nakon isteka četiri godine od kraja prethodnog mandata.

(3) Ako članu Savjeta mandat prestane prije isteka vremena na koje je izabran, na njegovo mjesto, do isteka započetog mandata, se bira drugi član.

(4) Član Savjeta koji je izabran kao zamjena u skladu sa stavom 3. ovog člana može se kandidovati za još jedan uzastopni mandat, ukoliko mu je prethodni mandat trajao kraće od dvije godine.

(5) Član Savjeta može biti biran najviše dva mandata.

(6) Za vrijeme trajanja mandata članovi Savjeta ne mogu biti birani na upražnjene pozicije u pravosuđu.

 

 

Početak mandata člana Savjeta

Član 19.

 

(1) Izabranim članovima Savjeta mandat počinje teći na dan isteka mandata prethodnog sastava Savjeta.

(2) Mandat člana Savjeta koji se bira kao zamjena, u skladu sa članom 17. ovog zakona, počinje teći na dan kada Savjet primi pismeno obavještenje o izboru.

 

Prestanak mandata člana Savjeta

Član 20.

 

(1) Mandat člana Savjeta prestaje:

1) istekom perioda na koji je izabran,

2) prestankom funkcije na osnovu koje je član imenovan u Savjet,

3) podnošenjem ostavke,

4) u slučaju postojanja sukoba interesa koji za posljedicu ima prestanak mandata,

5) donošenjem odluke o razrješenju člana Savjeta u skladu sa članom 23. ovog zakona,

6) ukoliko je pravosnažno osuđen za krivično djelo,

7) u slučaju izricanja disciplinske mjere u vršenju funkcije na osnovu koje je izabran u Savjet, odnosno u vršenju funkcije ili poslova koje obavlja izvan Savjeta.

(2) U slučaju iz stava 1. tačka 3) ovog člana mandat prestaje narednog dana od dana prijema pismene ostavke.

(3) U slučaju iz stava 1. tačka 4) ovog člana mandat prestaje podnošenjem prijave na upražnjenu poziciju u pravosuđu.

(4) U slučaju iz stava 1. tačka 5) mandat prestaje danom donošenja odluke o razrješenju.

(5) U slučaju iz stava 1. t. 6) i 7) ovog člana mandat prestaje danom pravosnažnosti osuđujuće presude, odnosno odluke kojom se izriče disciplinska mjera.

 

Prestanak mandata predsjednika i potpredsjednika

Član 21.

 

(1) Mandat predsjednika ili potpredsjednika prestaje:

1) prestankom mandata člana Savjeta,

2) istekom mandata predsjednika, odnosno potpredsjednika,

3) podnošenjem ostavke na funkciju predsjednika, odnosno potpredsjednika Savjeta,

4) odlukom Savjeta o razrješenju sa funkcije predsjednika, odnosno potpredsjednika Savjeta.

(2) U slučaju iz stava 1. t. 3) i 4) ovog člana, mandat predsjednika odnosno potpredsjednika Savjeta prestaje narednog dana od dana prijema pismene ostavke, odnosno danom donošenja odluke o razrješenju sa funkcije predsjednika, odnosno potpredsjednika.

 

Privremeno udaljenje člana Savjeta

Član 22.

 

(1) Član Savjeta se, po sili zakona, privremeno udaljava od vršenja dužnosti u sljedećim slučajevima:

1) ukoliko je privremeno udaljen od vršenja dužnosti na osnovu koje je izabran ili imenovan u Savjet, odnosno dužnosti koju obavlja izvan Savjeta,

2) ukoliko je protiv njega određen pritvor,

3) ukoliko je protiv njega potvrđena optužnica za krivično djelo.

(2) U slučaju privremenog udaljenja od vršenja dužnosti u skladu sa stavom 1. ovog člana odluku o privremenom udaljenju donosi predsjednik Savjeta, a ako se radi o predsjedniku Savjeta, odluku donosi jedan od potpredsjednika.

(3) Savjet može privremeno udaljiti od vršenja dužnosti člana ako je protiv njega:

1) pokrenut postupak razrješenja sa funkcije člana Savjeta,

2) pokrenut disciplinski postupak,

3) pokrenuta istraga u krivičnom postupku.

(4) U slučaju pokretanja disciplinskog postupka protiv člana Savjeta izabranog u skladu sa članom 4. stav 4. ovog zakona, organi nadležni za provođenje tog postupka su dužni o tome informisati Savjet.

 

Razrješenje člana Savjeta

Član 23.

 

(1) Član Savjeta razrješava se dužnosti u Savjetu iz sljedećih razloga:

1) u slučaju teže povrede dužnosti iz člana 32. st. 1, 3. i 4. i povrede člana 37. ovog zakona,

2) u slučaju odsustva sa funkcije člana Savjeta u trajanju dužem od tri mjeseca neprekidno, a u trajanju dužem od šest mjeseci neprekidno ukoliko je odsustvo uzrokovano težom bolešću.

(2) Postupak razrješenja člana Savjeta pokreće se na osnovu prijedloga ili po službenoj dužnosti.

(3) Svaki sudija, tužilac ili član Savjeta, koji raspolaže informacijama o postojanju razloga iz stava 1. ovog člana može podnijeti prijedlog za pokretanje postupka razrješenja.

(4) Prijedlog za pokretanje postupka razrješenja podnosi se Savjetu.

(5) Kada primi prijedlog, ili kada zaključi da je potrebno pokrenuti postupak utvrđivanja činjenica u vezi sa okolnostima iz stava 1. ovog člana, Savjet će formirati posebnu komisiju, u kojoj većinu čine članovi Savjeta i koja ima zadatak da utvrdi relevantne činjenice i predloži Savjetu donošenje odluke.

(6) U komisiji iz stava 5. ovog člana, jedan član je predstavnik pravosudne institucije iz koje dolazi član Savjetaprema kojem se vodi postupak, a ako se postupak vodi prema članu Savjeta izabranom u skladu sa članom 4. stav 4. ovog zakona, jednog člana komisije delegira organ nadležan za izbor.

(7) Članovi komisije imaju pravo na naknadu troškova, u skladu sa Pravilnikom o naknadama i nagradama članova Savjeta koji nisu angažovani u Savjetu po osnovu punog radnog vremena, komisija, radnih tijela i stručnjacima angažovanim od strane Savjeta, koji donosi Savjet.

(8) Formiranje komisije i provođenje postupka razrješenja detaljnije se propisuje Poslovnikom.

(9) Odluku o razrješenju Savjet donosi dvotrećinskom većinom glasova svih članova Savjeta.

(10) Odluka iz stava 9. ovog člana sadrži obrazloženje.

 

 

GLAVA IV

PREDSJEDNIK I POTPREDSJEDNICI

 

Predsjednik i potpredsjednici Savjeta

Član 24.

 

(1) Savjet ima predsjednika i dva potpredsjednika, koje bira Savjet.

(2) Predsjednik i potpredsjednici ne mogu biti pripadnici istog konstitutivnog naroda, a najviše jedan od njih može biti iz reda ostalih.

 

Izbor predsjednika Savjeta

Član 25.

 

(1) Predsjednik Savjeta bira se iz reda članova Savjeta koji su sudije ili tužioci.

(2) Postupak izbora predsjednika Savjeta detaljnije se reguliše Poslovnikom o radu (u daljem tekstu: Poslovnik).

 

 

 

 

 

Potpredsjednici Savjeta

Član 26.

 

(1) Jedan potpredsjednik Savjeta bira se iz reda članova Savjeta koji su sudije, a drugi iz reda članova Savjeta koji su tužioci.

(2) Postupak izbora potpredsjednika Savjeta detaljnije se reguliše Poslovnikom.

 

Mandat predsjednika i potpredsjednika Savjeta

Član 27.

 

(1) Mandat predsjednika Savjeta traje četiri godine ili do prestanka njegovog mandata iz drugih razloga u skladu sa odredbom člana 21. ovog zakona, zavisno od toga koji od ova dva datuma ranije nastupi.

(2) Mandat potpredsjednika Savjeta traje do isteka mandata predsjednika ili do isteka ili prestanka mandata potpredsjednika iz drugih razloga u skladu sa odredbom člana 21. ovog zakona, zavisno od toga koji od ova dva datuma ranije nastupi.

 

Dužnosti predsjednika

Član 28.

 

(1) Predsjednik Savjeta ima sljedeće dužnosti:

1) saziva sjednice Savjeta, utvrđuje prijedlog dnevnog reda i predsjedava sjednicama Savjeta,

2) potpisuje odluke Savjeta,

3) predstavlja Savjet,

4) organizuje i nadzire sveukupan rad Savjeta, te komisija i radnih tijela koje formira Savjet,

5) nadzire rad Sekretarijata,

6) vrši druge dužnosti u skladu sa Zakonom, Poslovnikom i drugim aktima Savjeta.

(2) Za vrijeme odsustva, odnosno spriječenosti predsjednika da obavlja dužnost, zamjenjuje ga jedan od potpredsjednika, u skladu sa odlukom predsjednika.

(3) Predsjednik može odlukom prenijeti određene dužnosti i ovlaštenja iz stava 1. ovog člana na potpredsjednika Savjeta ili člana Savjeta koji je radi u Savjetu sa punim radnim vremenom.

(4) Predsjednik može odrediti drugog člana Savjeta da obavlja njegove dužnosti u periodu tokom kojeg ni predsjednik ni potpredsjednici ne mogu obavljati svoje dužnosti.

(5) Stručnu i administrativnu podršku predsjedniku Savjeta pruža Kabinet predsjednika, a djelokrug i način rada Kabineta predsjednika detaljnije se reguliše Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji.

 

Dužnosti potpredsjednika

Član 29.

 

Osim dužnosti i ovlaštenja iz člana 28. st. 2. i 3. potpredsjednici Savjeta pomažu predsjedniku u vršenju njegovih dužnosti, rukovode radom Sudskog, odnosno Tužilačkog odjeljenja, te obavljaju druge zadatke koje im dodjeljuje Savjet.

 

 

 

 

Razrješenje predsjednika

Član 30.

 

(1) Predsjednik Savjeta može biti razriješen sa funkcije ukoliko ne izvršava dužnosti iz člana 28. ovog zakona, ili ove dužnosti ne izvršava na pravilan, zakonit i efikasan način.

(2) Postupak razrješenja predsjednika Savjeta pokreće se po prijedlogu jedne trećine članova Savjeta.

(3) U slučaju pokretanja postupka razrješenja predsjednika, Savjet će formirati komisiju, od tri člana Savjeta, koja će utvrditi činjenice vezane za vršenje dužnosti predsjednika i prezentovati ih Savjetu.

(4) Savjet odluku o razrješenju predsjednika Savjeta donosi dvotrećinskom većinom glasova svih članova.

(5) Odluka iz stava 4. ovog člana sadrži obrazloženje.

 

 

Razrješenje potpredsjednika

Član 31.

 

(1) Potpredsjednik Savjeta može biti razriješen sa funkcije ukoliko ne izvršava dužnosti iz čl. 29, 41. i 42. ovog zakona, ili ove dužnosti ne izvršava na pravilan, zakonit i efikasan način.

(2) Postupak razrješenja potpredsjednika Savjeta pokreće se po prijedlogu jedne trećine članova Savjeta.

(3) U slučaju pokretanja postupka razrješenja potpredsjednika, Savjet će formirati komisiju, od tri člana Savjeta koja će utvrditi činjenice vezane za vršenje dužnosti potpredsjednika i prezentovati ih Savjetu.

(4) Savjet odluku o razrješenju potpredsjednika Savjeta donosi dvotrećinskom većinom glasova svih članova.

(5) Odluka iz stava 4. ovog člana sadrži obrazloženje.

 

GLAVA V

PRAVA I OBAVEZE ČLANOVA SAVJETA

 

Dužnosti člana Savjeta

Član 32.

 

(1) Članovi Savjeta dužni su redovno učestvovati u radu Savjeta, njegovih komisija i drugih radnih tijela, te obavljati zadatke koje im dodjeli Savjet.

(2) Pored predsjednika i potpredsjednika, svi članovi Savjeta izabrani iz reda sudija i tužilaca radi u Savjetu sa punim radnim vremenom.

(3) Članovi Savjeta u obavljanju svojih dužnosti postupaju nezavisno i nepristrano, te se pridržavaju Ustava Bosne i Hercegovine i Republike Srpske, zakona, Poslovnika, etičkog kodeksa i drugih podzakonskih akata, kao i odluka Savjeta.

(4) Po preuzimanju dužnosti u Savjetu i za vrijeme trajanja mandata, član Savjeta je dužan pružiti sve informacije i izvještaje relevantne za obavljanje dužnosti u Savjetu na način propisan zakonom i Poslovnikom.

(5) Dužnosti članova Savjeta, kao i opis poslova članova Savjeta sa punim radnim vremenom, detaljnije se uređuju odlukama i internim aktima Savjeta.

(6) Dužnosti u Savjetu onih članova koji nisu u punom radnom vremenu angažovani imaju prioritet u odnosu na njihove redovne dužnosti.

(7) Savjet donosi etički kodeks po kojem su dužni postupati članovi Savjeta.

 

Prava članova Savjeta sa punim radnim vremenom

Član 33.

 

(1) Predsjednik, potpredsjednici i članovi Savjeta koji rade u Savjetu po osnovu punog radnog vremena platu, naknade, i druga prava iz radnog odnosa ostvaruju u Savjetu u skladu sa zakonom koji reguliše plate i naknade sudija i tužilaca i to na sljedeći način:

1) predsjednik Savjeta ostvaruje prava propisana za predsjednika Vrhovnog suda Republike Srpske  (u daljem tekstu: Vrhovni sud) i glavnog republičkog javnog tužioca,

2) potpredsjednik Savjeta i član Savjeta u radi u Savjetu sa punim radnim vremenom ostvaruju prava propisana za sudiju Vrhovnog suda i republičkog tužioca.

(2) Predsjednik, potpredsjednici i članovi Savjeta sa punim radnim vremenom ostvaruju pravo na naknadu troškova smještaja, u skladu sa Pravilnikom o troškovima smeštaja članova Savjeta, kojeg donosi Savjet.

(3) Za vrijeme radnog odnosa sa punim radnim vremenom članovi Savjeta su na odsustvu sa dužnosti u pravosuđu, a njihov status za vrijeme trajanja takvog odsustva miruje.

 

Prava ostalih članova Savjeta

Član 34.

 

(1) Članovi koji nisu angažovani u Savjetu po osnovu punog radnog vremena, imaju pravo na:

1) odsustvo sa službene funkcije za vrijeme obavljanja dužnosti u  Savjetu,

2) naknadu putnih troškova nastalih usljed obavljanja dužnosti u Savjetu,

3) nagradu za vršenje dužnosti u Savjetu.

(2) Za vrijeme trajanja odsustva i stava 1. tačka 1) ovog člana članovi Savjeta čija se plata obezbjeđuje iz sredstava budžeta imaju pravo na platu i druge naknade od svog poslodavca.

(3) Naknadu  i nagradu iz stava 1. t. 2) i 3) ovog člana reguliše Savjet Pravilnikom iz člana 23. stav 7. ovog zakona i isplaćuje iz budžeta Savjeta.

 

Imunitet

Član 35.

 

Članovi Savjeta, te članovi komisija u okviru Savjeta, neće biti građanski odgovorni za mišljenja koja su izrazili ili odluke koje su donijeli u okviru njihovih službenih dužnosti, osim za naknadu štete prouzrokovane nezakonitim i nepravilnim radnjama.

 

Finansijski izvještaji članova Savjeta

Član 36.

 

Odredbe ovog zakona koje regulišu podnošenje izvještaja o imovini  primjenjuju se i na članove Savjeta.

 

 

 

 

 

 

 

GLAVA VI

NESPOJIVOST FUNKCIJA I SUKOB INTERESA ČLANOVA SAVJETA

 

Nespojivost funkcije

Član 37.

 

Članovi Savjeta i njegovih komisija, osim člana po položaju, ne smiju obavljati funkciju niti bilo kakvu dužnost u političkoj partiji, kao ni u udruženjima ili fondacijama povezanim sa političkim partijama, te su dužni suzdržati se od učestvovanja u aktivnostima političkih partija.

 

 

Sukob interesa

Član 38.

 

(1) Sukob interesa člana Savjeta postoji:

1) kada član Savjeta ili njegov krvni srodnik u pravoj liniji, brat i sestra, brat i sestra po ocu ili majci, stric i sinovica, ujak i sestričina, tetka i bratić, tetka i sestrić i djeca braće i sestara, kao ni djeca braće i sestara po ocu ili majci, te bračni i vanbračni partner, aplicira na upražnjenu poziciju u pravosuđu,

2) u ostalim situacijama u kojima članovi Savjeta imaju privatni interes koji utiče ili može uticati na zakonitost, transparentnost, objektivnost i nepristrasnost u obavljanju njihove funkcije, odnosno u kojima privatni interes šteti ili može štetiti javnom interesu ili povjerenju građana.

(2) Postojanje i postupak utvrđivanja sukoba interesa člana Savjeta detaljnije su propisani Pravilnikom o utvrđivanju sukoba interesa članova Savjeta, koji donosi Savjet.

 

GLAVA VII

ORGANIZACIJA SAVJETA

 

Postupanje i odlučivanje

Član 39.

 

(1) Savjet postupa i odlučuje na plenarnoj sjednici Savjeta, na sjednici Sudijskog i Tužilačkog odjeljenja i putem disciplinskih organa i komisija.

(2) U postupku glasanja članovi Savjeta ne mogu biti suzdržani.

 

Plenarna sjednica Savjeta

Član 40.

 

(1) Plenarnu sjednicu Savjeta čine svi članovi Savjeta.

(2) Na plenarnoj sjednici Savjet postupa i odlučuje o svim pitanjima iz svoje nadležnosti koja ovim zakonom nisu povjerena Sudskom ili Tužilačkom odjeljenju, disciplinskim organima i komisijama.

(3) Na plenarnoj sjednici Savjeta kvorum čini najmanje devet prisutnih članova, od čega najmanje dva člana iz reda sudija i najmanje dva člana iz reda tužilaca.

(4) Savjet odlučuje većinom glasova svih prisutnih članova Savjeta, ukoliko nije drugačije propisano ovim zakonom.

(5) U pitanjima u kojima su glasovi podijeljeni, glas predsjednika Savjeta je odlučujući.

 

 

Sudsko odjeljenje

Član 41.

 

(1) Sudsko odjeljenje  ima pet članova i čine ga članovi Savjeta izabrani u skladu sa članom 4. st. 2. i 6. ovog zakona.

(2) Sudsko odjeljenje ima predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg.

(3) Potpredsjednik Savjeta iz reda sudija obavlja dužnost predsjedavajućeg Sudskog odjeljenja.

(4) Zamjenika predsjedavajućeg Sudskog odjeljenja biraju, iz reda sudija, članovi Sudskog odjeljenja.

(5) Predsjedavajući, a u njegovom odsustvu zamjenik predsjedavajućeg, saziva i predsjedava sjednicama Sudskog odjeljenja.

(6) Na sjednicama Sudskog odjeljenja kvorum čini najmanje četiri prisutna člana.

(7) Sudsko odjeljenje odlučuje većinom glasova svih članova, a da bi se odluka smatrala donesenom za istu mora glasati najmanje dva člana Sudskog odjeljenja iz reda sudija.

(8) U pitanjima o kojima su glasovi podijeljeni glas predsjedavajućeg, odnosno zamjenika predsjedavajućeg, je odlučujući.

(9) Sudsko odjeljenje predlaže Savjetu rang listu kandidata za imenovanje sudija, te donosi druge odluke u vezi sa postupkom imenovanja sudija kada je to propisano ovim zakonom.

 

Tužilačko odjeljenje

Član 42.

 

(1) Tužilačko odjeljenje ima pet članova i čine ga članovi Savjeta izabrani u skladu sa članom 4. st. 3. i 6. ovog zakona.

(2) Tužilačko odjeljenje ima predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg.

(3) Potpredsjednik Savjeta iz reda tužilaca obavlja dužnost predsjedavajućeg Tužilačkog odjeljenja.

(4) Zamjenika predsjedavajućeg Tužilačkog odjeljenja biraju, iz reda tužilaca, članovi Tužilačkog odjeljenja.

(5) Predsjedavajući, a u njegovom odsustvu zamjenik predsjedavajućeg, saziva i predsjedava sjednicama Tužilačkog odjeljenja.

(6) Na sjednicama Tužilačkog odjeljenja kvorum čini najmanje četiri prisutna člana.

(7) Tužilačko odjeljenje odlučuje većinom glasova svih članova, a da bi se odluka smatrala donesenom za istu mora glasati najmanje dva člana Tužilačkog odjeljenja iz reda tužilaca.

(8) U pitanjima o kojima su glasovi podijeljeni, glas predsjedavajućeg, odnosno zamjenika predsjedavajućeg, je odlučujući.

(9) Tužilačko odjeljenje predlaže Savjetu rang listu kandidata za imenovanje tužilaca, te donosi druge odluke u vezi sa postupkom imenovanja tužilaca kada je to propisano ovim zakonom.

 

Disciplinski organi

Član 43.

 

Nadležnosti  u disciplinskom postupku provode disciplinski organi formirani u skladu sa ovim zakonom i to: Kancelarija disciplinskog tužioca, Prvostepena disciplinska komisija i Drugostepena disciplinska komisija.

 

Komisije i radna tijela

Član 44.

 

Savjet može, radi efikasnijeg izvršavanja zadataka, osnivati komisije i druga radna tijela.

Sastav komisija i radnih tijela

Član 45.

 

 

(1) U komisijama osnovanim u skladu sa članom 44. ovog zakona većinu čine članovi Savjeta izabrani iz reda sudija i tužilaca.

(2) Sastav i rad komisija i drugih radnih tijela Savjeta detaljnije se uređuje odlukom o osnivanju.

(3) Prilikom osnivanja komisija i drugih radnih tijela, primjenjuju se pravila iz člana 4. stav 7. ovog zakona.

 

Stručnjaci

Član 46.

 

(1) Savjet može angažovati sudije, tužioce, kao i druga lica koja su stručnjaci iz određene oblasti, a koji nisu članovi Savjeta, da učestvuju u radu Savjeta, kao i komisija i drugih radnih tijela Savjeta.

(2) Lica angažovana u skladu sa stavom 1. ovog člana nemaju pravo glasa u postupku donošenja odluka, osim u slučajevima predviđenim ovim zakonom.

(3) Stručnjaci angažovani od strane Savjeta u skladu sa stavom 1. ovog člana, imaju pravo na naknadu troškova i

Istraga.ba je sada dostupna na Google Play i App Store. Preuzmite aplikaciju i pratite najnovije vijesti na svojim uređajima.

dalida-1

Tužilaštvo BiH i formalno obustavilo istragu u slučaju "Dženan Memić": Disciplinska komisija BiH ukinula suspenziju Dalide Burzić, sutra se vraća na posao u Sud BiH!

IMG_3179

Novi skandal u RS: Dodik naredio da policija RS iz Narodne skupštine RS izbaci njemačku ministricu Anu Lirman!

diana-1-2

Tužilaštvo BiH obustavilo istragu: Ukinuta suspenzija Diane Kajmaković. Državna tužiteljica se vraća na posao!

NSRS-1-1-2

Republika Srpska osnovala svoju obavještajnu službu i Specijalno tužilaštvo za progon!

IMG_0196

Odbio upozorenja MUP-a RS: Inpektor SIPA-e Amir Alibegović sam ostao u zgradi SIPA-e u Banjoj Luci. Kasnije mu se pridružio i vozač Jovo

Dodik-PArada

Ovo je prijedlog zakona o zabrani rada bh. institucija u RS: Zabranjuje se rad Sudu BiH, Tužilaštvu i SIPA-i na području RS!

halil-i-mato1

Trgovina utjecajem u pravosuđu: Halil Lagumdžija sa Matom Tadićem pregovara o prepuštanju Federalnog USKOK-a HDZ-u BiH, da bi Admir Suljagić ostao direktor Sekretarijata VSTV-a!

OHRPR-27072022-HR1-848x450-1

Visoki predstavnik Christian Schmidt ukinuo zaključke NSRS pa poručio: Niko nije iznad zakona

kreco-122-3

SIPA hapsi deset osoba u Bijeljini i okolini: Glavna meta je poznati kriminalac Željko Radovanović Krečo. Ova grupa je pokušala imenovati Slobodana Radinkovića za direktora SIPA-e!

Tanja Fajon

Umjesto uvođenja sankcija Dodiku, Tanja Fajon šalje demantije: Slovenija se "zalaže" da se sankcije Dodiku "usaglase na nivou EU"!

dodikrs-1

Dozvolite da se ne lažemo: Nije Dodik dužan provoditi zakone koji, formalno, ne postoje. SIPA i država su dužni da ga hapse po zakonima koji su na snazi

OSA - Galić

Glavni inspektor OSA-e "probio" policijski punkt u Ljubuškom kako bi izbjegao kontrolu: U vozilu OSA-e prevožen bjegunac Zoran Galić?!

dudo-munjic-2

Tužilaštvo BiH formiralo krivični predmet protiv tužioca Čampare: Gordanu Memiji dojavljivao informacije o istrazi Black Tie. Štitio čelnika FUP-a povezane sa kartelom. Dan nakon formiranja predmeta protiv Čampare, poplava u Munjićevoj kancelariji uništila dio dokumenata!

covic niksic

Milioni za bukobrane firmi bez iskustva i vlasniku 's vezama': Čović, Nikšić, Grabovica i Badžak u tenderskoj zamci

stmluehrmann-bild

Spavajte mirno, države Bosne i Hercegovine neće biti! Već je nema!

Mehmed Halilović

Kuvajćani donirali, Bosanci krali: Nestalo 1,2 miliona eura koje je Kuvajt donirao Ambasadi BiH u toj državi. Bivši ambasador Mehmed Halilović "ničeg se ne sjeća"

Možda vas zanima

Screenshot 2025-04-28 123411

Dvije godine od suspendovanja Ustava FBiH: Dominacija HDZ-a, snishodljivost Trojke i promašeni narativ SDA

branko peric

Šta Milorad Dodik sanja, a šta mu se događa?

International_Court_of_Justice_HQ_2006

Nakon što je Sudan optužio Ujedinjene Arapske Emirate za kršenje Konvencije o genocidu Srbija zatražila da se uključi u postupak

Schmidt

Igre bez granica: Christian Schmidt udario po SNSD-u, a pogodio – nikog