Ko je kriv za krizu

Analiza Harisa Imamovića: Bez OHR-a i Ustavnog suda sporovi u BiH bi se razrješavali nasiljem

OHR

Dio političkog establišmenta u našoj zemlji (SNSD i HDZ) tvrdi da je za aktuelnu političku krizu odgovoran Ured visokog predstavnika. Ja spadam među one po kojima OHR nije doveo do krize. No, kako dokazati koja strana je u pravu? U nastojanju da dođemo do odgovora možda nam može pomoći jedan misaoni eksperiment. Ako pretpostavimo da je OHR uzrok krize, zamislimo onda da tog uzroka nije bilo. Zamislimo da OHR nije postojao u protekle, recimo, dvije godine. Zamislimo da je već ranije bio zatvoren. To bi, po logici SNSD-a i HDZ-a, značilo da tekuće krize ne bi bilo. Jer ako nema uzroka krize, ne može biti ni same krize.

Zamislimo, dakle, da u junu 2023. godine, OHR nije postojao. Šta bismo imali tada? Podsjetimo, tada je Narodna skupština Republike Srpske usvojila zakon o neprovođenju odluka Ustavnog suda BiH, te zakon o neobjavljivanju odluka OHR-a. Da tada nije postojao OHR ne bi bilo potonjeg zakona, ali bi vladajuća većina u NSRS izglasala prvi – onaj o neprovođenju odluka Ustavnog suda.

Dakle, i da nema OHR, imali bismo na snazi antidejtonsko djelovanje najvišeg stepena: odbijanje provođenja odluka Ustavnog suda. Šta bi to značilo? Da li bismo možda bili u manje intenzivnoj krizi? Kako je u genealogiji najbitnijih odredaba Dejtona, napisao Jim O’Brien, jedan od pravnika koji su radili na njegovoj izradi: Ustavni sud je napravljen kao tijelo zaduženo za razrješavanje sporova između različitih nivoa vlasti u BiH. O’Brien veli da je u septembru 1995. srpska strana “insistirala da se svi nesporazumi rješavaju pregovorima između entitetskih vlada”. Koliko su strane u BiH bile kadre da pregovorima razriješe svoje nesporazume pokazao je rat koji je, tada, još uvijek trajao.

Zato je, kako ističe O’Brien, u Dejtonu odlučeno da “entiteti i druge niže instance bivaju podređeni odlukama Ustavnog suda”. Kako dalje on piše: “Uspostavljanje Ustavnog suda i pravosuđa u cjelini, predstavljalo je udarac centralnoj tezi koju je srpska strana zastupala u ranijim pregovorima: da entiteti trebaju biti konačni arbitri kada se otvore pitanja da li su međunarodne ili domaće pravne obaveze ispunjene.”

Ovu bitnu dimenziju Dejtona odmah po samom njegovom zaključivanju uočio je i sadašnji predsjednik Srbije Aleksandar Vučić. On je, naime, u detaljnoj analizi sporazuma, objavljenoj krajem novembra 1995, proglasio Slobodana Miloševića za izdajnika zbog prihvatanja takve uloge Ustavnog suda.

Vučić je tada ispravno zapazio: “Pošto se odluke donose većinom glasova, u praksi bi bilo dovoljno da se samo jedan izabranik Evropskog suda priključi članovima izabranim u Federaciji, pa da se donese presuda protiv interesa srpske strane. A sudu je, štaviše, dato pravo da odlučuje koliko je neki pokušaj Srba iz Republike Srpske da formiraju konfederaciju sa Srbijom legalan.”

U studiji Tajna historija Dejtona, koju su, na osnovu dotada tajnih dokumenata State Departmenta, napisali Derek Chollet i Bennett Freeman, navodi se da je ideju o ovakvom Ustavnom sudu dao Lloyd Cutler, pravni savjetnik dvojice američkih predsjednika: Clintona i, ranije, Cartera.

Dakle, u ljeto 2023. NSRS je unilateralno odbacila odredbu Dejtonskog sporazuma o Ustavnom sudu, kao konačnom arbitru za razrješavanje sporova, čime je formalno-pravno vratila zemlju u septembar 1995. Dakle, u stanje prije potpisivanja Dejtonskog sporazuma, kada su suprostavljene strane, bez vanjskog uplitanja, razrješavale svoje sporove. Nasiljem.

Zašto tvrdim da bi se, u odsustvu Ustavnog suda, kao konačnog arbitra, nasilje obnovilo? Zašto nisam optimista, kao Milorad Dodik koji je (navodno) uvjeren da se nesporazumi u BiH mogu razriješiti pregovorima između entiteta?

Jedan od vodećih ljudi u Trumpovoj administraciji, Elbridge Colby veli, u svojoj knjizi Strategija odvraćanja da “u stabilnim društvima, suveren monopolizira legitimnu upotrebu silu: to se zove zakon i red”. Ali, kako dalje veli Colby, tamo gdje nema jedinstvenog suverena (npr. u međunarodnim odnosima), “rat, kao organizirano nasilje u najvišem stepenu, jeste konačni arbitar”.

Postoji li jedinstven suveren u BiH? De iure, BiH ima suverenitet. Ali, kako Dodik često ističe, u BiH nema jedinstvenog suverena, jer suverenitet – bar on to tvrdi – pripada entitetima. (Paradoks stanja u BiH jeste da Dodik traži gašenje OHR-a i odlazak stranaca iz Ustavnog suda BiH, uime suvereniteta BiH, koji sam ne priznaje.)

Kako, u društvu, gdje nema jedinstvenog suverena (de facto), razriješiti sporove? Odgovor nam daje spomenuti zvaničnik iz Trumpove administracije: u odsustvu jedinstvenog suverena, konačni arbitar je nasilje. Dakle, bez vanjskog uplitanja, strane u BiH bi svoje nesporazume mogle rješavati samo onako kako su ih rješavali do novembra 1995. Oni, koji tvrde suprotno, ili su naivni, ili nisu nimalo naivno. Razlike se, veli Elbridge Colby, u odsustvu suverena, na kraju rješavaju u korist strane koja ima ”veću efektivnu vojnu moć”. Ko ima veću efektivnu vojnu moć u BiH? Bošnjaci, u odnosu na Srbe? Da li će Srbija intervenisati? Hoće li se uključiti i Hrvatska?

Dakle, to su pitanja, koja postavljamo u svijetu bez OHR-a i drugih mehanizama vanjske arbitraže (npr. evropskih sudija u Ustavnom sudu). Ured visokog predstavnika i Ustavni sud i dalje imaju ulogu suplementa nedostajućem, jedinstvenom bh. suverenu. U BiH ne postoji jedinstveni domaći suveren, jer se najmanje dvije od tri nacije opiru tome, cijeneći da bi u tom slučaju prestale biti nacije. U svakom slučaju, u nedostatku jedinstvenog domaćeg suverena, “vanjski” suplementi tog suverena, kao što su OHR i Ustavni sud (sa stranim sudijama), imaju nezamjenjivu ulogu u mirnom razrješavanju sporova. (Premda je Ustavni sud, u proteklih 15 godina sve više nadomještao OHR, sam OHR je, u apsolutnom smislu, nenadomjestiv, jer za razliku od Ustavnog suda ima više moći, naročito je u pitanju implementacija.)

OHR i Ustavni sud nisu izvor sukoba, već sredstvo njihovog mirnog razrješavanja. Tome u prilog svjedoči 30 godina stvarnosti. Dejtonski sporazum sa OHR-om i Ustavnim sudom sa evropskim sudijama na snazi je već tri decenije. Da li bi Dejtonski sporazum bez OHR-a i evropskih sudija u Ustavnom sudu trajao tako dugo? Ne možemo znati, jer to nikada nije testirano.

Glavno pitanje za zapadne diplomate jeste da li su spremni preuzeti takav rizik u uvesti BiH u situaciji, u kojoj nema internog suverena, niti ima njegovog vanjskog suplementa (u vidu OHR-a i Ustavnog suda sa stranim sudijama) kada kulminiraju unutrašnji nesporazumi.

Tvrditi da je OHR (ili Ustavni sud) izvor krize u državi, te tražiti njihov odlazak, po svemu sudeći, znači biti za obnovu situacije, u kojoj različiti pretendenti na mjesto suverena, međusobne sporove rješavaju nasiljem. Jer suveren (po svojoj definiciji) rješava sporove nasiljem. Ako je dovoljno jak (potencijalnim), a ako nije dovoljno jak da zastraši, onda će morati pribjeći realnom nasilju i pitanje je hoće li uopće brzo razriješiti spor.

Istraga.ba je sada dostupna na Google Play i App Store. Preuzmite aplikaciju i pratite najnovije vijesti na svojim uređajima.

blagojevic

Milan Blagojević: Svima je očigledno, samo nije Ustavnom sudu BiH

zeljka-cvijanovic-5

Analiza Harisa Imamovića: Dobre namjere nisu dovoljne za očuvanje dejtonskog mira

Dodik-ukazi-1

Ustavni sud BiH pred važnom odlukom: Ukoliko ne proglase Vladu RS nelegalnom ispašće da je Dodik funkciju predsjednika RS-a napustio voljom Narodne skupštine, a ne odlukom CIK-a

marin vukoja ustavni sud

Trojkin i HDZ-ov kadar u Ustavnom sudu BiH: Sudija Marin Vukoja jedini glasao u korist Milorada Dodika

dodik-nsrs-11

Ustavni sud BiH ponovio da ne može osporavati same ovlasti OHR-a: On može djelovati kao zakonodavac, a Dodik nije zatražio provjeru ustavnosti zakona kojeg je nametnuo Schmidt

Dodik-ukazi

Ustavni sud BiH odbio apelaciju Milorada Dodika: Presuda Suda BiH kojom je osuđen za nepoštivanje odluka visokog predstavnika ostaje na snazi

schmidt-jede-8

Diplomatski sukob na relaciji Washington-Berlin: Amerikanci tražili od Schmidta da podnese ostavku, on odbio i rekao da o njemu odlučuju Nijemci!

schmidt-zastave-2

Schmidt pripremio izvještaj Vijeću sigurnosti UN-a: Važno je da se zabrana raspolaganja državnom imovinom BiH ublaži

Munjić i Nikšić

Objavljujemo nove poruke iz Munjićevog telefona: Nermin je morao HDZ-u dati Autoceste da bi ti bio direktor FUP-a

džermin - mirso

Objavljujemo detalje iz prijave protiv Džermina Pašića koju je Tužilaštvo BiH podnijelo UDT-u: "Adis Đonko je kazao da je dao milion maraka preko Senada Kevelja da advokat Crnovršanin i braća Čampara završe predmet Start"

KARADŽIĆ

Otkrivamo identitet jednog od ubica u "Sarajevo Safariju": "Nicholas Ribic je došao iz Kanade na Safari, da lovi ljude"

Munjić _ Nikšić

Nove prepiske u aferi "spengavanje": Nermin Nikšić za direktora KPZ Sarajevo imenovao čovjeka preko kojeg su Munjić i Mušinović pokušali spasiti specijalce koji su čuvali narko bosa Edina Gačanina Tita!

dzermin-3

Nakon što mu je oduzet predmet "Start 2" utvrđeno: Džermin Pašić u sefu skrivao dvije zabilješke u kojima je navedeno da su on i Dubravko Čampara od narko grupe Sanija Al Murde dobili 1,5 miliona maraka!

Ramo i Nermin

Kako Vlada FBiH upravlja procesima: Čelni ljudi čak pet federalnih kompanija i institucija pod sudskim zabranama

avdo-avdic-6dec24

Nova faza u odnosima Zagreba prema Sarajevu: Uredniku Istrage Avdi Avdiću zabranjen ulazak u Hrvatsku

Maida

Tužilaštvo BiH intenziviralo istragu protiv braće Čampara, Vahidina Munjića i Mirsada Crnovršanina: Utvrđeno da je Maida Čampara u Turskoj otvorila četiri bankovna računa!

Možda vas zanima

karisik-hapsenje-1

Podignuta optužnica protiv Karišika i drugih: Zbog neraščišćenih računa Al Murdini ljudi pratili tužioca i pretukli advokata

Zijad Krnjić

Konačno neko pokazao kičmu: Zašto je javnost stala iza Krnjića

Screenshot

Francuske vlasti tolerišu: Bojana Kondić-Panić otuđila diplomatske tablice koje pripadaju Ambasadi BiH, za hiljadu eura u Parizu osnovala privatnu firmu "Biro Srpske" koja se finansira iz Budžeta RS!

branko-peric-5

Analiza Branka Perića: Reformski zakoni su novi model političkog uticaja na pravosuđe