Ako ovaj tekst budete čitali pažljivo, shvatit ćete da je priča o rekonstrukciji vlasti na nivou BiH jedna obična prevara. Jer sve što je započeto, ne može biti završeno. Evo osnovnih detalja kako funkcioniše vlast na nivou BiH, kako se odlučuje, kako se imenuje i smjenjuje te šta to znači u trenutnom omjeru snaga.

Imenovanje Vijeća ministara BiH

“Predsjedništvo će imenovati predsjedavajućeg Vijeća ministara, koji stupa na dužnost pošto ga potvrdi Predstavnički dom. Predsjedavajući imenuje ministra spoljnih poslova, ministra za spoljnu trgovinu i druge ministre po potrebi, a koji će stupiti na dužnost nakon što ih potvrdi Predstavnički dom”, piše u Ustavu Bosne i Hercegovine (član V, tačka 4.)

Trenutni omjer snaga

U Predsjedništvu BiH sjede Željka Cvijanović, Denis Bećirović i Željko Komšić. Odluka o imenovanju Borjane Krišto za predsjedavajuću Vijeća ministara BiH donesena je glasovima Denisa Bećirovića i Željke Cvijanović. Iako je preglasan, Željko Komšić nije imao pravo na zaštitu vitalnog nacionalnog interesa, jer imenovanje Vijeća ministara ne podliježe takvoj vrsti preispitivanja. Dakle, za imenovanje Vijeća ministara dovoljna su dva glasa u Predsjedništvu BiH.

U Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH omjer snaga je ovakav: SDA sada ima osam mandata. Od tih osam mandata jedan je iz Republike Srpske (Edin Ramić), dok je preostalih sedam izabrano iz Federacije. Netom nakon izbora, SDA je imala devet mandata, ali je Šemsudin Mehmedović napustio SDA i sada djeluje samostalno. Drugi po broju mandata u Predstavničkom domu PS BiH je Klub SNSD i njegovih partnera. U tom klubu sjedi osam zastupnika. SDP BiH ima pet zastupnika, HDZ četiri, DF i NiP po tri, SDS, PDP i Naša stranka i NES po dva i, na kraju BHI Fuada Kasumovića, te stranka Nebojše Vukanovića po jednog zastupnika.

Da bi sjednica Predstavničkog doma PS BiH bila održana, u sali mora biti najmanje deset zastupnika iz Federacije i najmanje pet zastupnika iz Republike Srpske. S obzirom na to da opozicija iz RS ima pet zastupnika, te da SDA ima jednog zastupnika iz Republike Srpske, SNSD nije mogao blokirati kvorum na sjednicama Predstavničkog doma.

Odlučivanje u Predstavničkom domu PS BiH

“Sve odluke u Domu”, piše u Poslovniku o radu Predstavničkog doma PS BiH, “donose se većinom glasova onih koji su prisutni i koji glasaju”

U istom članu piše: “Ako većina glasova ne uključuje jednu trećinu glasova poslanika s teritorije svakog entiteta, predsjedavajući Doma i njegovi zamjenici sastat će se kao komisija i pokušati da osiguraju saglasnost u roku od tri dana nakon glasanja. Ako to ne uspije, odluke se donose većinom glasova onih koji su prisutni i glasaju, pod uslovom da glasovi ”protiv” ne smiju sadržavati dvije trećine ili više poslanika izabranih iz svakog entiteta”.

Kako to izgleda u praksi?

Da bi neka odluka bila usvojena za nju, u prvom krugu, mora glasati najmanje deset zastupnika iz Federacije i pet zastupnika iz Republike Srpske. Pored toga, za odluku mora biti više glasova za nego glasova protiv. Recimo, neka odluka u Predstavničkom domu PS BiH može biti izglasana i sa petnaest glasova, ukoliko protiv nije više od petnaest i ukoliko je je iz RS najmanje petero za, a iz Federacije najmanje desetero. Postoji, naravno, odlučivanje i u drugom krugu ukoliko se u prvom krugu ne zadovolje ovi uslovi. Recimo, za određenu odluku je glasalo petnaest zastupnika, ali odluku nije podržalo petero iz RS, već je za glasalo samo troje. U tom slučaju odluka bi prošla pod uslovom da deset iz RS ne glasa protiv.

Šta je ovo značilo 2022. godine?

Nakon konstituisanja Predstavničkog doma PS bilo je dovoljno ruku iz oba entiteta da se formira Vijeće ministara BiH bez glasova SNSD-a i HDZ-a. I to upravo glasovima istih onih zastupnika koji su u četvrtak navečer smijenili Nebojšu Radmanovića sa pozicije člana Kolegija Predstavničkog doma PS BiH. Za smjenu su glasali zastupnici SDA, SDP, DF, NiP, NS, SDS, PDP, BHI Fuada Kasumovića, Naprijed, i zastupnik iz stranke Nebojše Vukanovića. Protiv su bili zastupnici HDZ i SNSD- Kako je postojala entitetska većina (šest iz RS i više od 10 iz FBiH), Radmanović je smijenjen. To znači da su iste stranke mogle formirati Vijeće ministara BiH 2022. godine, jer su Željko Komšić i Denis Bećirović mogli preglasati Željku Cvijanović prilikom imenovanja mandatara. A nisu. Desilo se upravo obrnuto jer je Trojka odlučila formirati Vijeće ministara sa SNSD i HDZ.

Smjena Vijeća ministara i ministara pojedinačno

“Predsjedništvo BiH može predložiti smjenu predsjedavajućeg Vijeća ministara. Ako Parlamentarna skupština BiH izglasa nepovjerenje predsjedavajućem, Vijeće ministara daje ostavku u cjelini, ali dužnost obavlja do potvrde novog predsjedavajućeg i članova Vijeća ministara. Parlamentarna skupština također može, na svoju inicijativu, izglasati nepovjerenje Vijeću ministara. U oba slučaja primjenjuje se postupak iz čl. 9. i 10. ovog zakona”, piše u Zakonu o vijeću ministara BiH (član 13).

Ako pažljivije pročitate, vidjet ćete da se u kontekstu smjene Vijeća ministara BiH pominje odluka Parlamentarne skupštine BiH, a ne samo Predstavničkog doma PS BiH. To znači da odluka o smjeni Vijeća ministara BiH ili ministara pojedinačno mora biti donesena u oba doma Parlamentarne skupštine BiH, odnosno i u Predstavničkom i u Domu naroda PS BiH.

Šta to znači u praksi trenutnog saziva?

Ako bi se stranke čiji su zastupnici u četvrtak smijenili Nebojšu Radmanovića držali zajedno, aktualni saziv Vijeća ministara BiH bi mogao biti smijenjen, pod uslovom da delegati SNSD-a i HDZ-a ne blokiraju donošenje odluke kroz kvorum. Naime, SNSD i HDZ u Predstavničkom domu PS BiH imaju 12 zastupnika, što znači da je na drugoj strani ostalo 30 zastupnika. Dakle, SNSD i HDZ bi mogli biti preglasani u Predstavničkom domu. Kada je u pitanju Dom naroda, tu je situacija malo drugačija.

Kako funkcioniše Dom naroda PS BIH

Dom naroda PS BiH ima petnaest delegata. Deset delegata, pet Bošnjaka i pet Hrvata, dolazi iz Federacije, a pet delegata, Srba, dolazi iz Republike Srpske.

“Kvorum čini devet delegata, uz uslov da su prisutna najmanje tri bošnjačka, tri hrvatska i tri srpska delegata”, piše u Poslovniku o radu Doma naroda PS BiH.

Dakle, da bi sjednica Doma naroda bila održana u sali moraju biti po tri delegata iz kluba Srba, Hrvata i Bošnjaka.

Trenutno stanje u Domu naroda

U Domu naroda u ovom trenutku sjede: U Klubu Hrvata – tri delegata HDZ-a BiH, jedan delegat HDZ-a 1990 i Zlatko Miletić; U klubu Srba tri delegata SNSD-a, jedan delegat PDP-a i jedan delegat SDS-a; u Klubu Bošnjaka dva delegata SDA, jedan delegat DF-a, jedan delegat SBiH-a i jedan delegat NiP-a.

Smjena ministara iz SNSD-a – nerealna očekivanja

Ukoliko bi Predstavnički dom PS BiH donio odluku (a može)  o smjeni SNSD-ovih ministara u Vijeću ministara BiH, odluka o smjeni bi išla na Dom naroda PS BiH. Po uslovom da bude kvoruma, te da sve stranke koje su glasale za smjenu Nebojše Radmanovića prate svoje glasanje iz Predstavničkog doma, SNSD-ovi ministri bi mogli biti smijenjeni. Naime, glasovima opozicionih delegata iz RS (dvojica) bila bi ispunjena entietska većina iz RS, dok bi glasovima Kluba Bošnjaka i jednog delegata iz reda Hrvata bila ispunjena i entitetska većina (potrebna najmanje četiri glasa iz Federacije) iz FBiH. Za smjenu ministara iz SNSD-a, pa čak i HDZ-a, postoji potreban broj ruku i u Domu naroda – 2 SDA plus 1 NiP plus 1 DF plus 1 SBiH plus 1 SDS plus 1 PDP plus Zlatko Miletić u zbiru su osam. To znači da postoji potrebna većina za izbacivanje SNSD-a i HDZ-a iv Vijeća ministara.

SNSD-ova i HDZ-ova mogućnost blokade

Prema poslovniku, sjednica Doma naroda PS BiH ne može biti održana ukoliko u sali nema po tri delegata iz sva tri kluba naroda. SNSD i HDZ imaju po tri delegata u Klubu Srba, odnosno Klubu Hrvata. Ukoliko trojica delegata SNSD-a ne dođu na sjednicu, sjednica neće biti održana. Dakle, SNSD i dalje drži ključ  u Domu naroda PS BiH, jer svojim nedolaskom mogu spriječiti donošenje bilo kakve odluke (uključujući i reformske zakone). Na taj način SNSD može spriječiti smjenu svojih ministara u Vijeću ministara BiH, te smjenu Nikole Špirića u Kolegiju Doma naroda PS BiH. Isto važi i za HDZ BiH. Stranka Dragana Čovića ima tri delegata u Klubu Hrvata i ako oni ne dođu na sjednicu, sjednica ne može biti održana.

Zbog ovog mehanizma blokade SNSD i HDZ u svojim rukama drže kompletnu situaciju, jer smjena nije moguća ukoliko stranka Milorada Dodika i stranka Dragana Čovića ne pristane suštinske ne pristane na smjenu.

Imenovanje i razrješenje ministra sigurnosti 

“Ministri i zamjenici ministra mogu podnijeti ostavku bez obrazloženja. Ministri i zamjenici ministra podnose ostavku predsjedavajućem Vijeća ministara. Ako ministar ili zamjenik ministra podnese ostavku ili ako je trajno spriječen da vrši svoju dužnost, predsjedavajući Vijeća ministara imenuje njegovog nasljednika, najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja njegove ostavke i/ili od dana kada je ustanovljeno da je ministar ili zamjenik ministra trajno spriječen da vrši svoju dužnost. Nasljednik ministra ili zamjenika ministra preuzima dužnost nakon što ga potvrdi Predstavnički dom u skladu sa postupkom predviđenim članom 10. ovog zakona”, piše u Zakonu o Vijeću ministara BiH

Šta ovo znači u slučaju Nenada Nešića?

S obzirom na to da je Nenad Nešić podnio ostavku, o njegovoj smjeni ne odlučuje Parlamentarna skupština BiH (Predstavnički i Dom naroda PS BiH), već predsjedavajuća Vijeća ministara BiH Borjana Krišto. Ukoliko Borjana Krišto donese odluku o razrješenju Nenada Nešića, Ministarstvom sigurnosti BiH će rukovoditi njegov zamjenik Ivica Bošnjak (HDZ). Krišto ima rok od 15 dana da predloži Nešićevog nasljednika i o njemu odlučuje Predstavnički dom PS BiH. Međutim, nije propisano šta se dešava ukoliko je taj rok probijen. Dosadašnja praksa dokazuje da se ne dešava ništa.

Dakle, Predstavnički dom PS BiH ne može imenovati Nešićevog nasljednika sve dok ga Borjana Krišto ne predloži. Da li je realno očekivati da će Krišto predložiti kandidata SDS-a, PDP-a i Nebojše Vukanovića ili je realnije očekivati da će ova pozicija ostati upražnjena sve dok se ne steknu uslovi za imenovanje kadra SNSD-a? I u ovom slučaju HDZ BiH drži ključ, a iz njihovog glasanja u slučaju Radmanović, jasno je da je savez Dodik-Čović neraskidiv.

Imenovanje nasljednika Nebojše Radmanovića

Da bi bio imenovan nasljednik Nebojše Radmanovića u Kolegiju Predstavničkog doma PS BiH, on mora dobiti podršku većine delegata u Predstavničkom domu PS BiH. Stranke Trojke imaju deset zastupnika, a opozicija iz RS ima pet. Dodamo li tome glasove Šemsudina Mehmedovića, te zastupnika NES-a i stranke Fuada Kasumovića, dolazimo do broje od 19 zastupnika. To znači da je sudbina nove koalicije u Predstavničkom domu PS BiH u rukama zastupnika SDA i DF-a. Jer bez njihovih glasova SDS ne može dobiti mjesto u Kolegiju. Da li će u tom slučaju cijenu platiti kadrovi NiP-a Elmedin Konaković i Denis Zvizdić?