Sve odluke Ustavnog suda BiH neće biti provedene. Ustavni sud BiH se neće reformisati u skladu sa Ustavom BiH. Veto u Vijeću za državnu pomoć i Konkurencijskom vijeću ostaje.
Ovo je, ukratko, suština dokumenta nazvanog Reformska agenda kojeg je, navodno, usaglasila državna koalicija. Ovaj dokument je ključni za ostvarivanje prava Bosne i Hercegovine iz Plana rasta za Zapadni Balkan Evropske unije. Iako su mediji objavili da je tekst usaglašen, nekoliko zvaničnika bliskih Našoj stranci i HDZ-u su ustvrdili da Program reformi, zapravo, nije usaglašen. Ali, bez obzira na to da li je usaglašen ili ne, Istraga je, iz izvora bliskih EU, uspjela dobiti ovaj dokument iz kojeg je jasno da je vladajuća koalicija ponovo napravila nekoliko ustupaka Miloradu Dodiku. Evo i kako.
Politika konkurencije
“Korak 4.3.1.6: Zakonodavstvo BiH o državnoj pomoći primjenjuje se ravnomjerno u cijeloj zemlji i osigurava se transparentnost mjera državne pomoći. To zahtijeva osiguravanje transparentnosti državne pomoći putem sveobuhvatnog popisa državne pomoći, usvajanje vremenski ograničenog akcionog plana za usklađivanje šema državne pomoći i zakonodavnih amandmana sa acquis-em EU kako bi se osiguralo da tijela za dodjelu državne pomoći budu obaviještena o mjerama državne pomoći prije nego što budu odobrene ( decembar 2026.).
Aktivnosti:
Aktivnost 4.3.1.6.3 Vremenski akcioni plan za usklađivanje šema državne pomoći sa acquis-em EU, na osnovu konačnog popisa, unaprijed konsultovan sa Evropskom komisijom (jun 2026.)
Aktivnost 4.3.1.6.4 Uvođenje zakonskih izmjena koje osiguravaju da se mjere državne pomoći efektivno prijavljuju od strane organa za dodjelu prije nego što budu odobrene na cijeloj teritoriji zemlje (decembar 2026).
Treba uključiti u narativ: “Bosna i Hercegovina se obavezuje na postepeno usklađivanje sa acquis-em EU”; i treba se osvrnuti na tekući rad na finalizaciji popisa državne pomoći koji se finansira u okviru IPA 2021 Programa”
Šta ovo znači u praksi?
Podsjećamo na prijedlog EK kojii je dobijen u Komentarima Evropske komisije na dostavljeni nacrt Reformske agende. Ova reforma je u tom dokumentu glasila:
„2) Reforma politike konkurencije – uključujući Vijeća za državnu pomoć i Vijeća za konkurenciju (nedostatak dogovora/pitanje na čekanju): Bosna i Hercegovina treba uključiti značajne reforme kako bi se pozabavila djelotvornošću i nezavisnim provođenjem konkurencije, a posebno pravila o državnoj pomoći kako bi se poboljšala integracija tržišta u više sektora. Ovo bi trebalo da se odrazi na sljedeći korak (na osnovu Ključnog prioriteta 4.g: „ Osigurati da sva upravna tijela kojima je povjerena implementacija acquisa budu zasnovana samo na profesionalizmu i eliminisati pravo veta u donošenju odluka, u skladu sa acquis-em.”):
korak 4.3.1.6: „Zakonodavstvo Bosne i Hercegovine o politici konkurencije, uključujući državnu pomoć, usklađeno je i implementirano na svim nivoima vlasti u skladu sa zahtjevima acquis-a EU i svim upravnim tijelima kojima je povjerena njegova implementacija, uključujući Vijeće za konkurenciju Bosne i Hercegovine i Vijeće za državnu pomoć Bosne i Hercegovine, zasnovani samo na profesionalnosti u donošenju odluka u skladu sa acquis-em EU, obavljaju svoje dužnosti i vrše svoja ovlašćenja na nepristrasan i transparentan način, djeluju potpuno nezavisno od političkog i drugog spoljnog uticaja i u interesu efikasne i jednoobrazne primjene zakona.”“
Iz ovoga je, dakle, vidljivo da novi prijedlog ove formulacije ne obuhvata ključnu stavku, a to je ukidanje prava veta u Vijeću za državnu pomoć i Vijeću za konkurenciju, te stoga ovakva formulacija ne odražava stvarnu intenciju i integritet reforme.
Ustavni sud
“Novi mogući alternativni tekst (19/11) – doslovna formulacija ključnog prioriteta 4(d)
Korak 4.1.1.3: Reforma Ustavnog suda, uključujući rješavanje pitanja međunarodnih sudija, i osiguranje izvršenja njegovih odluka.
Aktivnosti:
4.1.1.3.1. Upražnjene pozicije sudija Ustavnog suda se popunjavaju do juna 2025. godine; dodatna slobodna mjesta se popunjavaju prije isteka
4.1.1.3.2 Nadležna tijela trebaju usvojiti mapu puta s ciljem unapređenja profesionalizma, nepristrasnosti i nezavisnosti sudija Ustavnog suda BiH i rješavanja pitanja međunarodnih sudija (decembar 2025.).
4.1.1.3.3 Usvojiti i provesti akcioni plan za osiguravanje održivog poštivanja odluka Ustavnog suda BiH u cijeloj zemlji postupnim smanjenjem broja neprovedenih odluka za najmanje 70% do decembra 2027. godine, uključujući ukidanje bilo kojeg zakona koji je u suprotnosti”, navedeno je u (ne)usaglašenom dokumentu.
Šta ovo znači u praksi?
Ponovo podsjećamo na prijedlog Evropske komisije kojii je dobijen u Komentarima EK na dostavljeni nacrt Reformske agende. Ova reforma je u tom dokumentu glasila:
„1) Reforma Ustavnog suda (nedostatak dogovora/pitanje na čekanju):
- Preferirana opcija: korak 4.1.1.3: „Reforma Ustavnog suda, uključujući rješavanje pitanja međunarodnih sudija, osiguravanje imenovanja svih sudija i osiguranje poštovanja i izvršenja njegovih odluka širom zemlje“ (tekst Ključnog prioriteta 14 d).
- Alternativna opcija – dva odvojena koraka:
- Novi korak 4.1.1.3: „Brzo osigurati punu funkcionalnost Ustavnog suda popunjavanjem dva upražnjena mjesta u entitetu Republika Srpska i ukidanjem zakona Republike Srpske o neprimjenjivosti odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine.”
- Novi korak 4.1.1.4: „Reformisati pravni okvir Ustavnog suda, uključujući poboljšanje kriterijuma podobnosti i procedure imenovanja i rješavanjem pitanja međunarodnih sudija i kontinuirano garantovati dugoročnu funkcionalnost Ustavnog suda obezbjeđivanjem imenovanja svih sudija, te izvršenje njegovih odluka širom Bosne i Hercegovine značajnim povećanjem stope izvršenja .”“
Iz ovoga je vidljivo da novi prijedlog ove formulacije ne obuhvata ključnu stavku, a to je provedba SVIH odluka Ustavnog suda na cijeloj teritoriji BiH, niti uključuje formulaciju koja će podrazumijevati reformu Ustavnog suda Bih „u skladu sa ustavom“.
Usklađivanje vizne politike
“Reforma 4.5.1 Usklađivanje vizne politike sa listom zemalja EU za koje je viza potrebna, posebno u pogledu zemalja koje predstavljaju rizik od ilegalne migracije ili sigurnosti za EU. Treba se dodati novi korak: raskid sporazuma o bezviznom režimu sa zemljama kojima je viza potrebna za EU – najmanje jedan godišnje (mjereno na kraju svake godine -decembar- tokom trajanja Fonda/Reformske agende, 2024- 2027). Trebaju se dodati nove aktivnosti u okviru koraka: „Raskinuti jedan sporazum o bezviznom režimu sa zemljom kojoj je viza potrebna za EU (decembar 2025, decembar 2026, decembar 2027). Posvećenost sigurnosnim mjerama koja će se odraziti u narativu na sljedeći način: “Bosna i Hercegovina se obavezuje da će uvesti dodatne sigurnosne mjere kako bi bolje provjeravala dolaske bez vize (juni 2027.).”, navedeo je u dokumentu.
Stvarno značenje predloženog teksta:
Opet podsjećamo na prijedlog Evropske komisije koji je dobijen u Komentarima Evropske komisije na dostavljeni nacrt Reformske agende. Ova reforma je u tom dokumentu glasila:
“3) Usklađivanje viza (novo): komponenta usklađivanja vizne politike: Reforma 4.5.1 Usklađivanje vizne politike sa listom zemalja EU za koje je viza potrebna, posebno u pogledu zemalja koje predstavljaju rizik od nezakonite migracije ili sigurnosti za EU.
Treba dodati sljedeći novi korak:
- ukidanje sporazuma o bezviznom režimu sa zemljama za koje je potrebna viza za EU – najmanje jedan godišnje (mjereno na kraju svake godine -decembar- tokom trajanja Instrumenta/reformske agende, 2024-2027).
Osim toga, opredijeljenost sigurnosnim mjerama trebala bi se odraziti u narativu na sljedeći način: “Bosna i Hercegovina se obavezuje da će uvesti dodatne sigurnosne mjere kako bi bolje provjeravala dolaske bez viza (juni 2027.)”.”
Ova odredba je, dakle, u skladu sa zahtjevima EU. No, da li će to biti provedeno u praksi s obzirom na to da se teško može očekivati da zvaničnici Republike Srpske glasaju za uvođenje viza državljanima Rusije, a oni u Sarajevu za uvođenje viza Turskoj.