Zašto je bitan “trinaesti” delegat: Bez jedanaest potpisa nema (pot)predsjednika Federacije, bez (pot)predsjednika nema Vlade FBiH

dom-naroda-fbih

Šta znači trinaesti delegat u Klubu Bošnjaka, pitanje je koje se posljednjih dana sve češće postavlja. Odgovor je jednostavan – trinaesti delegat, po odredbama Ustava FBiH koje je nametnuo Christian Schmidt, znači da ste nezaobilazan faktor prilikom formiranja Vlade Federacije BiH. Evo i zbog čega.

Odmah na početku da razjasnimo – da bi bila imenovana Vlada Federacije potrebno je da njeno imenovanje potpišu predsjednik i dva potpredsjednika Federacije. Dakle, izbor Vlade BiH moraju potpisati sva trojica. A sada idemo na sam način izbora (pot)predsjednika FBiH.

Nakon OHR-ovog nametanja Ustava FBiH, u Dom naroda FBiH će sjediti 80 delegata. Klubovi konstitutivnih naroda (Bošnjaka, Srba i Hrvata) imaju po 23 delegata, dok će u Klubu Ostalih sjediti 11 delegata. Prilikom izbora (pot)predsjednika Federacije BiH Klub Ostalih je nebitan. No, klubovi konstitutivnih naroda imaju ključnu ulogu.

“Bilo koja skupina od jedanaest delegata iz svakog od klubova konstitutivnih naroda u Domu naroda može predložiti kandidata iz reda odgovarajućeg konstitutivnog naroda, pod uvjetom da svaki delegat može podržati isključivo jednog kandidata. Svi kandidati mogu biti izabrani u skladu s ovim člankom ili na mjesto predsjednika ili na mjesto dopredsjednika Federacije”, piše u odredbama Ustava FBiH koje je nametnuo visoki predstavnik Christian Schmidt.

Dakle, da biste predložili (pot)predsjednika Federacije, morate imati jedanaest potpisa u određenom klubu konstitutivnih naroda.  Ako određena politička partija, uzet ćemo za primjer Klub Bošnjaka, bude imala 13 izabranih delegata, to znači da sve druge partije nemaju potrebnih jedanaest potpisa za predlaganje (pot)predsjednika Federacije BiH. Dakle, stranka koja ima trinaest delegata u određenom klubu konstitutivnih naroda sama će predložiti (pot)predsjednika Federacije BiH. No, šta se dešava dalje?

Kandidat sa jedanaest potpisa iz Kluba Bošnjaka ide na zajedničku listu sa kandidatima iz klubova Srba i Hrvata koji, također, moraju imati po jedanaest potpisa. I ta tri kandidata čine – jednu listu.

“Izbor za predsjednika i dva dopredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine zahtijeva prihvaćanje liste koju sačinjavaju tri kandidata i koja uključuje po jednog kandidata iz svakog konstitutivnog naroda predloženog u odgovarajućem klubu konstitutivnog naroda, u Zastupničkom domu, a zatim u Domu naroda”, piše u odredbama Ustava FBiH koje je nametnuo Christian Schmidt.

Dakle, tri kandidata čine jednu listu koja se potvrđuje u oba doma Parlamenta Federacije BiH. Da pojednostavimo, na istu listu idu i kandidati koji imaju po jedanaest potpisa iz klubova Srba, Hrvata i Bošnjaka. Ako, recimo, neka partija ima dvanaest delegata u Klubu Bošnjaka, to znači da iz tog kluba dva kandidata mogu imati po jedanaest potpisa i u tom bi slučaju bile dvije liste.  No, ako jedna partija ima trinaest delegata u Klubu Bošnjaka, samo njihov kandidat može imati jedanaest potpisa. U Klubu Hrvata situacija je jasna. HDZ BiH ima trinaest delegata i samo će njihov kandidat za (pot)predsjednika imati potrebnih jedanaest potpisa. U Klubu Srba, SDP sa DF-om može imati jedanaest potrebnih potpisa za predlaganje (pot)predsjednika Federacije. U Klubu Bošnjaka je situacija neizvjesna. Stranke Osmorke imaju do sada deset delegata, DF jednog, a SDA 11. Ako SDA dobije delegata iz Livna, to će značiti da stranke Osmorke ostaju na deset delegata i nemaju dovoljno potpisa da predlože (pot)predsjednika Federacije iz reda bošnjačkog naroda. Zato je je u ovom slučaju bitno kome će ići delegat iz Kantona 10 (Livno). Sada se bavimo brojem trinaest. Znači, stranka koja ima trinaest delegata i određenom klubu naroda, ima jedina potrebnih jedanaest ruku za predlaganje (pot)predsjednika Federacije BiH. I   taj kandidat ide na zajedničku listu sa kandidatima iz drugih klubova koja će biti razmatrana u oba doma Parlamenta Federacije BiH.

“Ukoliko se lista kandidata ne odobri u skladu sa stavcima (4) do (10) ovog članka, postupak se ponavlja. U ponovljenom postupku, Zastupnički dom će glasovati za novu listu u skladu sa stavcima (5) do (7) ovog članka u roku od 15 dana od dana glasovanja kojim je lista kandidata odbijena. Ukoliko je Zastupnički dom iscrpio sve moguće liste kandidata predloženih u skladu sa stavcima (1) do (3) ovog članka, postupak predviđen u stavcima (1) do (7) ovog članka se ponavlja, pod uvjetom da će se rokovi u kojima odgovarajući klub predlaže kandidate iz stavova (1) do (3) ovog članka prepoloviti i da će početi da teku od dana odbijanja posljednje liste u Domu”, navedeno je u OHR-ovim odredbama Ustava FBiH.

Dakle, ako liste kandidata ne dobiju podršku, postupak se – ponavlja. Unedogled.

Ali, glasi novo pitanje, za šta je, onda, bitan drugi krug?

Odgovor se nalazi u istom članu nametnutih odredaba Ustava FBiH.

Ukoliko u roku od 30 dana od dana potvrđivanja rezultata za izbor delegata u Dom naroda, potreban broj delegata u jednom ili više klubova konstitutivnih naroda ne predloži kandidata za mjesta predsjednika i dva dopredsjednika Federacije u skladu sa stavom (1) ovog članka, onda će to učiniti bilo koja skupina od sedam delegata iz kluba ili klubova konstitutivnih naroda u Domu naroda koji kandidate nisu predložili”, piše u Ustavu Federacije BiH.

Dakle, broj sedam se aktivira samo onda kada u predviđenom roku jedanaest delegata ne predloži (pot)predsjednika Federacije. Kao što se, u slučaju da ni sedam delegata ne predloži (pot)predsjednika FBiH aktivira broj četiri, odnosno, potpisi četiri delegata u određenom klubu Doma naroda FBiH.

Naravno, postoji mogućnost da OHR izda drugačije tumačenje, te da dopuni svoje odredbe tako što će omogućiti aktiviranje drugog i trećeg kruga, bez obzira na činjenicu da u prvom krugu postoji jedanaest potpisa. Ali to za sobom povlači dalekosežne posljedice. Evo i koje.

Uzet ćemo za primjer Klub Hrvata. U slučaju da OHR izda uputstvo da broj trinaest ne garantuje izbor (pot)predsjednika Federacije, HDZ-u BiH i svim političkim partijama okupljenim oko HNS-a ni izbor 19 delegata u Klubu Hrvata ne bi garantirao učešće u vlasti. Dovoljno je samo bez tih političkih partija skupiti potrebnu većinu u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije i rušiti njihove liste kandidata za (pot)predsjednika FBiH sve dok broj potrebnih potpisa ne padne na četiri. U tom slučaju, delegati iz reda hrvatskog naroda izabrani u Tuzli, Bihaću, Zenici, Goraždu i Sarajevu bi mogli predložiti (pot)predsjednika FBiH iz reda hrvatskog naroda kojeg bi potvrdila samo većina u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH.

Istraga.ba je sada dostupna na Google Play i App Store. Preuzmite aplikaciju i pratite najnovije vijesti na svojim uređajima.

schmidt

U ime koga i na čiji račun putuje svijetom: Christian Schmidt – visoki predstavnik ili ministar vanjskih poslova BiH?

Constitutional_Court_of_Republika_Srpska_01

Ustavni sud RS: Prihvatljiv zahtjev Bošnjaka o zakonu o rezervnom sastavu policije RS

razapeti-schmidt-1-22

Pravna analiza dr. Milana Blagojevića: Za čije je stvarne interese Schmidt nametnuo zabranu finansiranja SNSD-a iz budžeta?

Dodik-spavanje-1

Zahvaljujući odluci OHR-a kojom je zabranjeno budžetsko finansiranje SNSD-a: Milorad Dodik može ostati na čelu Saveza nezavisnih socijaldemokrata!

plenkovic-smidtt-5

Počeli pregovori u međunarodnoj zajednici: Schmidt bi trebao otići do kraja godine. Hrvatska insistira da prije toga OHR promijeni Izborni zakon u HDZ-ovu korist!

Trojke i slova

Analiza Harisa Imamovića: Vodeći proces “izbacivanja SNSD-a iz državne vlasti”, sarajevska Trojka je samo uništila opoziciju iz RS-a

Schmidt

Krik iz strazburškog groba: Slaven Kovačević protiv Hrvatske, Srbije, Trojke, Christiana Schmidta i islamofobije!

OHR

Analiza Harisa Imamovića: Bez OHR-a i Ustavnog suda sporovi u BiH bi se razrješavali nasiljem

karta etnicka

Konsocijacija kao legalizacija posljedica agresija, UZP-a i genocida: Etnoteritorijalno omeđavanje unutar Bosne i Hercegovine

hase Tirić

Donosimo sve detalje o slučaju "pedofilija": Crni labud u stupici crnjih Pantera!

Zukic-Sarajlic

Presuda Općinskog suda u Sarajevu u predmetu Bosna: Amiru Zukiću godina zatvora, Džananović oslobođen optužbi

incident Tuzla

Podignuta optužnica protiv Ahmeda Kastratija: Objavljujemo snimak na kojem se vidi ubistvo Saše Vilušića. Ubistvu prethodio sukob sa Amarom Orićem

napnap

Skandal u Višći kod Živinica: Ministar Nerin Dizdar zajedno sa optuženim ratnim zločincem Dragomirom Vasićem obilazi srpske povratnike u Federaciji

Mostar

Jesu li Bošnjaci odustali od države: SDA i HDZ u Mostaru usvojili odluku o 'zakupu državnog poljoprivrednog zemljišta'!

Selak ubica

Prva odluka neustavnog ministra pravde Republike Srpske: Goran Selak naredio da se prijevremeno iz zatvora u Foči pusti zloglasni ubica Siniša Petrić Zenica

Siniša Zenica

Sky prepiske otkrivaju ko je pomagao ubici Zenici: Veljko Ražnatović je predao pare ljudima iz Banje Luke. U sve su bili umiješani Carinik Zdravko i pomoćnik ministra Nikola Sladoje!

Možda vas zanima

Vlada-FBiH-20

Ni promjena revizora ne pomaže: Nikšićeva Vlada prošlu godinu završila sa 180 miliona deficita. Istovremeno se zadužili za 533 miliona maraka!

Hasanovic-1

Hasanović: Amidžić odbija staviti pečat na odluku o finansiranju prijevremenih izbora u RS-u kako bi ih blokirao

hasanovic

Zbog Hasanovićevog odugovlačenja: Ugroženo šest CIK-ovih tendera za nabavku materijala potrebnog za provođenje prijevremenih izbora za predsjednika RS-a

obrazovanje

Pad u FBiH: Za mjesec 3.097 manje zaposlenih, posebno izraženo u sektoru obrazovanja