Federacija BiH morat će isplatiti mađarskim kompanijama 23 miliona dolara penala nakon što 1. aprila ove godine ruski Gazprom isporuku plina prema BiH prebaci na takozvani Tuski tok.

Isplata ovih penala, potvrdit će nam federalni ministar energije, rudarstva i industrije Nermin Džindić, predviđena je ugovorom između Energoinvesta, kao jedinog formalnog snabdjevača plinom u FBiH, i mađarske kompanije FGSZ.

“Poduzet ćemo sve pravne radnje kako bismo se zaštitili”, kazao je za Oslobođenje ministar Džindić, dodavši da bi, nakon što snabdijevanje bude prebačeno na Turski tok, plin mogao biti jeftiniji jer se trenutno izdvajaju značajna sredstva za transportne usluge.

Ruski Gazprom je krajem prošle godine zvanično obavijestio bh. vlasti da od 1.4. ove godine Energoinvest, kao kupac gasa, navedeni energent  isključivo može dobijati preko Turskog toka. Decenijama ranije Federacija BiH se snabdijevala preko Ukrajine i Mađarske, odnosno Beregova, ali su ruske vlasti, nakon invazije na Krimu, započele zaobilaziti Ukrajinu prilikom distribucije plina.

“Prelaskom na Turski tok, dosadašnja ruta transporta gasa preko Ukrajine, Mađarske i Srbije se mijenja. Kako u Ugovoru za transport sa FGSZ Mađarska za jednostrani raskid ugovora postoje penali, u više navrata smo pisanim zahtjevima i video konferencijama sa Gazprom Exportom pokušavali da zadržimo postojeći pravac snabdijevanja gasa upravo zbog penala sa FGSZ, ali besuspješno. Gazprom Export, kao isporučilac gasa je deklarativno potvrdio da od 1.4. 2021. godine gas možemo dobijati isključivo putem Turskog toka”, navela je direktorica Energoinvesta Bisera Hadžialjović u svom pismu upućenom krajem februara nadležnim federalnim institucijama.

Ugovor sa mađarskom kompanijom FGSZ vrijedi do 2023. godine. Transportni troškovi koje je Eneroginvest plaćao Mađarima u novembru prošle godine su iznosili oko 50 posto transportne cijene. Naime, tokom tog mjeseca Federacija je morala platiti Gazpromu oko 3,6 miliona dolara za isporučeni plin, dok je Mađarima isplaćeno 1,8 miliona dolara za transportne usluge. No, ruski Gazprom, već smo naveli, više ne želi Bosni i Hercegovini isporučivati plin tom rutom.

“Raskid ugovora sa FGSZ-om je trenutno najznačajniji problem koji se pojavljuje i mora se odmah rješavati. Prema generalnim uslovima ugovora za transport preko Mađarske, raskid ugovora sa sobom bi povlačio penale cca 23 miliona dolara”, navela je direktorica Energoinvesta.

Prema informacijama Istrage, razmatra se mogućnost da BiH tuži mađarski kompaniju nakon što bude aktivirana bankovna garancija kako bi se isplatili penali. Naime, ugovorom je predviđeno da u slučaju “više sile” ti penali ne budu plaćani. Višom silom, u ovom trenutku, Energoinvest bi smatrao odluku isporučioca Gazprom da više ne želi isporučivati gas rutom preko Ukrajine i Mađarske.

No, osim penala, Federacija bi mogla imati i dodatni, politički problem.

Na taj bi način Rusija drastično povećala kontrolu isporuke plina prema Federaciji BiH, odnosno prema Sarajevu. Prebacivanje na Turski tok trebalo je, podsjećamo, biti urađeno 1.1. ove godine, ali je Ministarstvo vanjskih poslova BiH uputilo protestnu notu Ruskoj Federaciji kojom je traženo barem prolongiranje “prebacivanja” FBiH na Turski tok. Sada, međutim, više nema odgode. Plin ćemo ubuduće dobijati preko Turskog toka koji je bio na meti sankcija vlasti SAD-a.

“Ali postoji tu još jedan problem. Kompresorske stanice u Bugarskoj i Srbiji koje se nalaze na tom toku nisu završene i to bi moglo dodatno ometati kvalitetnu isporuku”, pojasnio je jedan od sagovornika Istrege iz BH Gasa.

Osim ovoga, postoji, rekosmo, i politički problem. Prepajanjem na Turski tok Gazprom bi, faktički, došao do Zvornika. Upravo je u Zvorniku 2015. godine “demontirana” mjerna stranica BH Gasa i ovo sarajevsko preduzeće ne kontroliše tu prijemnu tačku. BH-Gas je do 2015. godine kontrolisao situaciju u Zvorniku gdje se nalazi jedina primopredajna stanica u BiH i gdje se nalaze ventili za kontrolu protoka gasa prema FBiH, Biraču i gradu Zvornika. Ovaj navod je vrlo bitan za shvatanje svega onoga što se dešavalo godinama u Zvorniku i onoga što se dešavalo nakon protjerivanja BH-Gasa iz Zvornika odnosno nasilnog skidanja mjerača protoka gasa koji su bili vlasništvo BH-Gas”, izvijestli su iz BH Gasa 2019. godine Skupštinu Kantona Sarajevo.

Te 2015. godine Gas Res (preduzeće iz RS) potpisuje ugovor sa Gazpromom o isporukama gasa prema potrošačima u RS, a Gas promet Pale preuzima potpunu kontrolu nad stanicom u Zvorniku na način da nasilno skida mjerače BH-Gasa. Nakon toga  gradi se CNG stanica u Zvorniku, gradi se odvojak sa glavnog magistralnog gasovoda prema Bijeljini. Sve ovo se radi bez bilo kakvih obavjesti prema gasnim potrošačima tj. prema BH-Gasu ili KS/Sarajevogasu. Kako bi dodatno učvrstili kontrolu nad ovim poslovima, Srbijagas preuzima većinsi paket dionica Gas prometa sa Pala i, faktički, upravlja svim procesima na prijemnoj stanici u Zvorniku na koju ruski Gazprom želi da isporučuje plin za BiH. Istodobno, vlasti RS-a opstuiraju izgradnju dijela Jadransko-jonskog plinovoda koji bi smanjio ovisnost o ruskom gasu.

(oslobođenje/istraga.ba)